10-02-08

Wandelroute Maaseik

Afspraak aan de dorpskerk van Opoeteren (V), deelgemeente van Maaseik, voor een wandeling op de rand van het Kempisch Plateau en de Maasvlakte. Wandel, richting Neeroeteren, langs de Neeroeterenstraat en na 100 m, naast huisnummer 10, naar rechts een smal paadje in. Een mooi onderhouden knuppelpad brengt je over de Bosbeek en door een drassig broekbos. Aan de asfaltweg ga je naar links en na 150 m rechts een brede zandweg op.

Geniet van de deugddoende stilte in dit mooie gemengde bos met veel grove den, eik en berk. Na 400 m aan de splitsing de bosweg rechts negeren en nog 300 m verder wandel je, nog steeds rechtdoor, het bos uit. Weer 100 m verder ga je aan de T-splitsing naar links (plaatje met bruin X-teken). Wanneer de weg na 300 m naar links bocht, ga je na 30 m naar rechts en weer 50 m verder weer naar rechts. Negeer na 150 m een bosweg rechts en aan het volgende kruispunt wandel je naar links (plaatje met gele zeshoek). Rechtdoor gedurende meer dan een kilometer tot aan de asfaltbaan. Steek die asfaltbaan over en wandel direct naar rechts op weer een brede bosweg (plaatje met rode driehoek). De bosweg bocht weldra naar links, duikt na 500 m naar beneden en wordt smaller.

Wandel aan een tweesprong naar links, steek even verder een brede zandweg over en ga rechtdoor op een smal paadje (nog steeds plaatjes met rode driehoek) tot aan de Zuid-Willemsvaart.De Zuid-Willemsvaart dateert van in de jaren 1820 en is eigenlijk een bypass van de Maas. Ze werd gegraven op initiatief van koning Willem I en verbindt de Nederlandse steden Maastricht en ’s Hertogenbosch. Wandel naar rechts op het jaagpad. Op en langs de vaart zie je verschillende soorten watervogels en in het riet links en rechts van het jaagpad zitten vele soorten libellen en waterjuffers. Rechts onder het jaagpad zie je weldra ook het Bergerven (1). Het Bergerven bestaat uit vroegere grintplassen en is nu een natuurinrichtingsproject van de Vlaamse Landmaatschappij. Deze beoogt hier het behoud van de natuurfunctie, met name voedselarme tot matig voedselrijke moeraszone en droge tot vochtige heiden combineren met bosbouw en recreatie.

Waar het jaagpad zich na ongeveer anderhalve kilometer splitst, ga je rechts via een smal paadje richting ven. Na 50 m kom je aan een brede grintweg en wandel je naar links. 350 m verder, net na een metalen slagboom, meebochten naar rechts en na 250 m aan de tweesprong naar rechts (blauw bordje Fietsroute Kempen & Maasland nr. 37). De asfaltbaan bocht naar rechts en 450 m verder ga je links een breed bospad in. Na 200 m aan de T-splitsing naar rechts op een bredere bosweg en 100 m verder naar links. Aan de eerstvolgende kruising ga je rechtdoor en aan de T-splitsing wandel je naar links op een brede bosweg en na 5 m meten naar rechts (plaatje met lichtblauwe ruit).Na 200 m, aan de volgende T-splitsing ga je naar rechts, ditmaal op een smallere bosweg. Negeer alle zijpaadjes en wandel 600 m rechtdoor via een paar nijdige klimmetjes. Na een metalen slagboom wordt de bosweg weer breder. Hij brengt je, nog steeds rechtdoor, na 400 meter aan de grote baan.

Steek de steenweg over en wandel de Dorperheideweg in. Links zie je eerst de tennisclub en vervolgens de voetbalterreinen van Opoeteren. Na 500 m kom je aan een zessprong met o.a. twee roodwitte slagbomen. Wandel langs de rechtse slagboom op een asfaltbaan naar beneden tot aan de grote baan. Oversteken en de Fortstraat in richting kerk.Wandel vlak voor de kerk nog even naar links naar de Dorpermolen (2), een onderslagmolen uit 1530 en maalvaardig gerestaureerd. Hij is sedert 1981 als monument en samen met de Sint-Dyonisiuskerk en de onmiddellijke omgeving als dorpsgezicht beschermd.

18:55 Gepost door jeroen&kristel in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Vandaag, 10 mei 2009, deze route gewandeld. Mooie route. Uitstekende routebeschrijving. BEDANKT.
Groeten en voor iedereen veel wandelplezier.

Gepost door: Johanna | 10-05-09

Mooie Wandeling, Uitstekende Beschrijving, GPS Track Veel Plezier gehad. Dank voor de uitstekende beschrijving.

GPS track:

Bij punt 4 "Waar het jaagpad zich na ongeveer anderhalve kilometer splitst, ga je rechts via een smal paadje richting ven." is dit kennelijk niet meer gewenst door de beheerders. Volg gewoon de rechtse weg bij de splitsing en sla 400m verderop rechts af.

Gepost door: Daniel Karrenberg | 28-09-09

Waarschijnlijk een mooie wandeling maar op het scherm op de rechtkant NIET leesbaar.